konstrukce, rám, vidlice
Konstrukce rámů holandských městských kol AZOR umožňuje
jízdu s rovnými zády, což je dáno úhlem hlavové
trubky
- 67° (= vzpřímený posez) - u všech kol se silnými
pneumatikami (47-50 mm) a části kol s úzkými
pneumatikami (37 mm)
- 72 ° (lehce vzpřímený posez) u části kol
s úzkými pneumatikami (37 mm)
Vzpřímený posez je velmi pohodlný a je vhodnou
"prevencí" proti bolesti zad. Lehce vzpřímený posez
umožňuje sportovnější jízdu nebo jízdu na delší
vzdálenosti, přičemž se ale zdaleka nejedná
o sportovní jízdu v předklonu jako na horských
nebo silničních kolech - ta mají jiné přednosti, avšak
ohnutá záda časem trpí.
Rámy jsou buď ocelové nebo hliníkové, ve výjimečných
případech chrommolybdenové.
- předností ocelových (popř. chrommolybdenových) rámů
je jejich pevnost a tím i lepší přenos energie
ze šlápnutí do pedálů až do otáčení kola
s minimálními energetickými ztrátami. Tento efekt je
dále umocněn kvalitními ráfky a silnými paprsky
(dráty) kol. Výsledkem je pocit překvapivě snadné jízdy -
samozřejmě v příhodném terénu - přes pochopitelnou
vyšší hmotnost kol
- výhodou hliníkových rámů je obvykle nižší hmotnost
(velmi lehká jsou např. kola IJJSEL, FLEVOLAND nebo
kola s rámem ALU EIFFEL), avšak díky
charakteristickým vlastnostem materiálu není přenos
energie tak dokonalý, jako u rámů ocelových. Menší
pevnost hliníku je u některých rámů (např. ALU
PRACANT, ALU BABIČKA) kompenzována masívností trubek rámu
- pochopitelně ale zase s dopadem do vyšší hmotnosti
rámu kola.
Vidlice jsou buď ocelové nebo hliníkové, popř. mohou být
u některých typů i odpružené.
pneumatiky
Kola jsou dodávána se širokými pneumatikami (47 nebo 50
mm) nebo s úzkými pneumatikami (37 mm), výjimečně
i se šířkou pneumatik 42 mm (např. odlehčené kolo
IJJSEL s hliníkovým rámem zařazené do kategorie
SPECIÁLY).
Širší pneumatiky s pohodlnou dojezdovou vzdáleností
cca 10 km jsou vhodné do městských center
s rovinatějším, popř. mírně zvlněným terénem. Výraznou
předností je jízdní komfort a pocit velmi pohodlné
jízdy. Tyto pneumatiky ignorují menší nerovnosti (dlažební
kostky, mříže kanálů) a jízda na nich je bezpečnější.
Nevýhodou je o něco větší valivý odpor, to znamená
o něco obtížnější jízda v kopcích.
Naopak úzké pneumatiky s pohodlnou dojezdovou
vzdáleností cca 25 km umožňují jízdu na delší vzdálenosti,
mají menší valivý odpor a je tudíž na nich snadnější
jízda v kopcích. Nelze však na nich docílit pocit
jízdního komfortu jako na pneumatikách širokých.
brzdy
U kol AZOR jsou používány
- ve velké většině brzdy válečkové (označení NN -
přední i zadní válečková). Jejich výhodou je
především do určité míry bezúdržbovost (jsou zabudovány
a tím kryty před znečištěním). Další výhodou
je také možnost změny převodů nejen za jízdy, ale
i na místě (např. před přechodem) bez rizika
spadnutí řetězu. Válečkové brzdy však nejsou konstruovány
vzhledem k o něco menší účinnosti
a možnosti přehřívání pro jízdu v horském
terénu vyžadujícím časté a dlouhé brždění
- v několika případech brzdy čelisťové (označení VV -
přední i zadní čelisťová) - obvykle u typů, kde
je prioritou jejich odlehčení, jako např. u kol
IJJSSEL nebo FLEVOLAND z kategorie SPECIÁLY
- výjimečně jsou použity brzdy kotoučové (označení SS -
přední i zadní kotoučová) umožňující delší
a intenzivní brždění i v kopcovitém terénu
- hydraulické brzdy jsou používány např. u tandemů
nebo u cargo biků.
převody
Kola jsou dodávána
- nejčastěji se 3 nebo 7 převody (SHIMANO NEXUS),
- v některých případech - např. u kola IJSEEL
z kategorie SPEICÁLY je přehazovačka 8stupňová
- mohou však být i pouze s jedním převodem
nebo naopak s přehazovačkou NuVinci (Enviolo), kde
dochází k plynulé změně převodů - tj. ne po
stupních, ale plynule otáčením převodového kolečkem. Na
malém displeji na řídítkách je přitom zobrazen reliéf
terénu vhodný pro aktuální nastavení převodů (od krajní
polohy „rovinka“ až po druhou krajní polohu „kopeček“).
Je to atraktivní, příjemné, cena je však cca + 5 tis Kč,
ale i přesto je to některými zákazníky oblíbená
varianta.
nosiče
Kola jsou dodávána
- bez nosičů,
- se zadním nosičem
- s předním odnímatelným nosičem.
Nosiče mohou být vybaveny popruhy (obvykle značky
BIBIA).
Sedla, ochrana proti přetáčení řídítkem, kryty
řetězu, varianty výbavy
Informace poskytneme na vyžádání.